woensdag 19 mei 2010

DING17 WEB 2.0

Een uurtje zitten surfen en er ging een wereld voor mij open. De laatste die ik bekeek was VUFIND; the library OPAC needs 2.0 (for libraries by libraries, the goal of VUFIND is to enable your users to search and browse through all of your library's resources....). Bij de prijzen voor web 2.0 awards zat biblio.com voor 50 miljoen tweedehandboeken (mag die bij MYPIP??)De uitgeverij voor eigen beheer LULU was trouwens eerste, niet gek. Bij music web 2.0 tools and appication kwam ik dingen tegen die me bekend voorkwamen door mijn nieuwe zanggroep (die er al diverse van gebruiken) Verder kwam ik ook via Yahoo Answers web services via de Library of Congres op Chronicling America, een historische gedigitaliseerde databank die teruggaat to 1800. Lijkt me voor bibliothecarissen die achter en balie zitten een belangrijke bron. Maar ik dacht wel....hoe krijg ik grip op de 500-600 web 2.0 tools. Er is maar een remedie en dat is ermee werken en vaak gaan zitten surfen. Dus achter de balie mensen attent maken op biblio.com, zoals ik ze nu dagelijks attent maak op de tweehands bol.com site. En via mijn zanggroepje word ik attent gemaakt op 2.0 muziekmogelijkheden en dat kan ik weer delen met anderen enz enz. The future for libraries is not in what we own, but in what we share (uitspraak van de bibliothecaris die 23 dingen ontwierp)

2 opmerkingen:

  1. En als je het delen in plaats van bezitten doortrekt naar de bibliotheek: is het dan nog nodig dat we alles bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Angel,
    nee hoor, maar een bibliotheek moet wel een plaats blijven waar heel veel mooie (dure) over kunst staan die je zelf niet zou kopen en ook bladmuziek (lastig op internet) en nog zo wat onderwerpen. Ik vind het vervelend als je iets verdedigt voor je klanten en dat je daar persoonlijk op wordt afgerekend. Ik heb wel geld om niet leverbare boeken te kopen via bol.com of blio.com, maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die dat niet kunnen of willen, die nog steeds blij zijn met een physieke bibliotheek. En ik weet hoe ik moet zoeken in digitale bestanden (hoop ik),, maar voor heel veel mensen...

    BeantwoordenVerwijderen