woensdag 6 februari 2013

Pinterest

Dat was wel even een openbaring. Niets zo makkelijke als een account aanmaken bij Pinterest en zoeken maar (dat zal het succes ook wel  verklaren). Ik had reizen, humor, film, muziek en boeken, stofontwerpen  gemaakt en ben wat gaan zoeken. Hoorde van een collega dat een foto die zij op Pinterest had gezet al was gebruikt bij Omroep Max en een Amerikaanse schrijver enz. Wat een raar idee. Lijkt me helemaal niet alleen maar leuk.Ik heb over die beeldcultuur een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant weet je dat mensen gelokt worden door mooie/interessante beelden.Aan de andere kant krijg ik het gevoel van kleuters die met zijn allen alleen nog naar prentenboeken zitten te kijken. Je bent zo weer een uur verder met alleen maar plaatjes kijken. Als ik lees dat het niveau van lezen en rekenen daalt in het onderwijs ben ik bang dat er een verband is. Dat mensen zichzelf veel te weinig dwingen om diep na te denken over dingen en dat verstrooiing het belangrijkste in het leven wordt. (lees het boek van Carr, Het ondiepe, er maar op na). Ik denk wel dat de bibliotheek  wat met Pinterst in de categorie  Film, muziek boeken. Elke maand een nieuwe Pinterest pagina met nieuwe titels. Tenslotte richten we ons met de retail ook op de bredere middenlaag van klanten die niet gericht naar boeken zoeken, maar gedachteloos in de bibliotheek zich "laten verleiden". Maar misschien ben ik te somber en kunnen we ook zo nog kritische burgers voortbrengen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten