dinsdag 12 februari 2013

Copyright en Creative Commons

Ik was wel bekend met het begrip CC. De voorwaarde die aan 23 dingen is verbonden is dat je je aan naamsvermelding houdt bij gebruik. Gevonden onder het kopje Over ons. Bij Flickr heb ik gezocht naar textielontwerpers. Ik vond de mooiste bij de Art League school. Om "verdachte" teksten te vinden had je vroeger Quotefinder en tegenwoordig is dat plagiarisme.net. Ik vind wel dat je dingen kan gebruiken van anderen, ik doe dat zelf ook regelmatig, maar je moet je wel realiseren hoe veel energie er in gestoken is. Als ik een boek bespreek verdien ik geld met het werk van een ander. Maar dat is niet helemaal waar, want ik lever wel commentaar en denk er over na, zodat dingen ook weer verder komen. het is hele complexe materie. Ik help anderen bijvoorbeeld weer om te beslissen of ze dat boek wel/niet willen lezen, ook belangrijk voor de schijver.

1 opmerking:

  1. Vooral jongeren zullen zich niet bewust zijn copyright, alles is toch gratis via internet...
    Goed dat we nu deze begrippen kennen.

    BeantwoordenVerwijderen