dinsdag 5 februari 2013

Mediawijsheid

Wel toevallig dat ik het onderdeel Mediawijsheid bestudeer op Safer internet day! Ik zit te balen van het feit dat ik twee keer achter elkaar ben gezakt voor de mediawijsheidquiz! Maar wat een vreemde vragen; wat zijn meubi?, in hoeveel % van de gezinnen wordt bijna niet over internet gesproken?, enz. Zelfs over de I van Iphone, Ipad, Itunes moest ik even nadenken (interactive of ik), evenals trouwens de koffietafel waar ik de vraag voorlegde. Over de rol van de bibliotheken als coach, gids en leerinstituut heb ik een blog geschreven op www.bibliotheekblad.nl/gastblog , de serie Uit het leven avn een bibliothecaris. Ik heb vreselijk moeten lachen om det filmpje "waar is Chris?". Wel goed dat verder duidelijk wordt uigelegd dat de digitale kloof allang niet meer gaat om wel of geen toegang tot internet, maar om kritisch om kunnen gaan met informatie, beter leren zoeken, vaardiger worden in het gebruik van internet en op de hoogte zijn van de gevaren van sociale media (de eerste keer dat ik echt facebook gebruikte, maakte ik een kapilate blunder). Activiteiten in de week van de mediawijsheid voor de bibliotheek: basiscursus Klik&Tik, cursus tips voor het vinden van leuke boeken op internet. Toevallig heb ik die vraag naar leuke/goede boeken een paar keer gehad aan de balie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten