woensdag 30 maart 2011

crowdsourcing crowdfunding

1.Tenpages kende ik al. Heb Suzanne Buis eens in het radioprogramma LOL gehad. Zou dat best uit willen proberen met een volgende boek (Licht!!). Ik heb nog een andere tip voor beginnende schrijvers www.schrijversmarkt.nl. Kwam ik ook door een interview achter bij het boek van Peter van der Wel "Economie voor wereldvebeteraars". Peter heb ik recentelijk geinterviewd voor het nieuwe televsieprogramma Uitgelezen voor RTVAlkmaar.
2. Sanneke wil je me dit eens uitleggen, kwam er niet uit met die captcha.
3. Leuk die site van verbeterdebuurt, kende ik niet. Ik heb gestemd voor een picknick tafel tegenover mijn huis, grappig. Hier ga ik reclame voor maken (ze hadden nog een paar stemmen tekort).
4. Ik verdwaalde helemaal op de site van durftevragen.com. Over de sociale overwaarde die overal aanwezig is in Nederland. Ik heb me geabonneerd op de nieuwsbrief. Kim Menzo (mijn India partner van afgelopen januari) is bezig met een crowdsourcing project (In een flits) voor Roemenie, waarin voor arme kinderen in Roemenie klassefoto's worden gemaakt. Haar lagere school de Burijn in HHW doet ook mee met een Roemenie week met een fancyfair en een sponsorloop. Ik maak de geschreven portretjes van de kinderen. In september gaan we naar Roemenie (hopelijk lukt dat bij mij)maken de foto's en gaan later terug om ze uit te delen. Alles liefdewerk oud papier wat ons betreft. Onze website www.kimevamenzo.nl is binnenkort klaar (de naam ineenflits was al bezet!!)
5. De crowdsourcing voor onze bibliotheek is natuurlijk al aanwezig in onze klantenpanels, maar het is wel belangrijk dat we er ook echt naar luisteren. Ik had een paar weken geleden een klant uit het klantenpanel die boos was omdat er zo veel informatieve boeken (in haar geval 420 rubriek) waren verdwenen. In de conclusies van het klantenpanel staat dat klanten willen dat er een informatieve collectie is en dat het niet wenselijk is om de informatieve collectie te saneren. Ik denk dat heel veel klanten graag "snuffelen".
Verder moeten we klanten veel meer aanbevelingen laten doen voor leuke boeken via Cwise, waar we zelf ook mee aan de gang gaan.
Toetje: ik kwam er achter dat niet alleen www.dbnl.nl, maar ook op www.gutenberg.org/browse/languages.nl allerlei oude titels zijn te downloaden die niet meer in donze collectie zijn te vinden. Ik maak veel middelbare scholieren atent op deze sites die met crowdsourcing tot stand zijn gekomen.

2 opmerkingen:

  1. De kunst bij het luisteren naar klanten is om de mix te vinden tussen de wens van grote groepen die zich niet uitspreken en kleine groepen die een 'grote' mond op zetten, en andersom. Dus ja luisteren naar je klant, en ook goed uitleggen aan je klant wat reƫel is aan verwachting en wat niet. Zie je daar ook nog mogelijkheden voor met crowdsourcing?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een captcha is een letter/cijfercombinatie die je over moet typen. Op die manier kun je ergens op reageren. Als jij een reactie plaatst bij het blog van een ander zie je exact hetzelfde gebeuren...woordverificatie.

    BeantwoordenVerwijderen